Veckan innan Irland & resan till den gröna ön

Hej på er!

Här kommer en sammanfattning om veckan innan vi åkte till Irland och om hur resan dit var.

Veckan innan vår resa var det verkligen fullt upp med att få i ordning allting, jag rev ned uteduschen, hundgården, tvättade, städade, packade och fixade en miljon saker innan vi skulle åka. Daniels familj kom upp på fredagen för att bo hos oss, passa hundarna och gården medan vi var borta. Är så himla glad och tacksam över att de gjorde detta för oss, utan dem hade den här resan varit omöjlig för oss. Jag var ute hela dagarna och jobbade i solen, det var cirka 30-35 grader i skuggan nästan varje dag men jag älskar ju värmen så jag klagar inte. Efter den här superlånga vintern så känns det fantastiskt att vi fick en sån underbar vår, med sol, värme och magiskt kvällsljus.

Här är lite före och efter bilder från arbetet på gården. Före bilderna är tagna i maj och efter bilderna i juli, men egentligen var det mesta klart redan i början på juni. Har bara inte hunnit ta mig tid att dokumentera det.

Före: Här hade vi redan hunnit ta ned en del av nätet som satt runt hundrastgården, innan jag kom på att jag kanske skulle dokumentera allting. Är ju så roligt att kunna titta tillbaka och se hur det såg ut från början. Det var hårt slit att ta loss nätet från plankorna, då det satt fast med en miljard små spikmärlor och det var inte det lättaste att få loss dem.

Efter: Hundrastgården är nedriven, allt skräp är bortplockat, det är krattat och klippt, gångjärnen till dörren är fixade och vi har tagit bort alla onödiga saker som låg överallt. Dock behöver vi fixa helt nya, hela dörrar till lagården och sätta för hålet som de sågat upp i timmerstockarna, men annars börjar det arta sig. Hela lagården och i princip alla hus är också i behov av ommålning och allmänt upprustande, men en sak i taget!

Före: Den fula cementtunnan stod där och stack en i ögonen varje gång man skulle beundra utsikten, ”affären” som de byggt till sina barn stod och skräpade och deras skrotbil fanns fortfarande kvar på vår tomt.

Efter: Vi har rivit ned ”affären” och cementtunnan, skrotbilen är borta och det börjar bli lite mer ordning här ute. Vi behöver dock så småningom verkligen köpa nya, fina utemöbler då de vi har nu är sånt vi hittat i lador och uthus, och inget matchar eller ser bra ut haha.

Före: Den gamla uteduschen stod här och skräpade, och det var inte roligt att mötas av den här synen det första man gjorde när man kom in på gården. Så den tog jag tag i att riva ned snabbt som attan. Allt skräp som säljarna lämnat på bordet fick jag också rensat upp i och slängde (till återvinning förstås) cirka 95 %. Jag tog också ned alla grejer som satt uppspikade på väggen och rensade igenom allt virke. Sånt som är okej skick och kan användas till annat har vi lagt i en hög och sånt som var trasigt/ruttet har hamnat på en eldhög som kommer bli en redig majbrasa nästa år.

Efter: Allt skräp är borta och nu har vi bara vattenslangen och vattenkanna här på hörnet. Väggen ser ju inte så rolig ut, men det kommer bli fint så småningom när vi målar om och byter ut trasiga plankor.

Ja här har inte vi gjort något, men det är rätt stor skillnad på växtligheten från maj till juli.

Nu är det så otroligt torrt i marken och efter att de var här och slog gräset som sedan balades och fraktades bort så är åkern helt gul. Vi hoppas verkligen på regn snart.

Samma här, allt är så himla torrt. 🙁

Men det börjar sakta men säkert bli lite finare här på gården. Och bara man tar en sak i taget så kommer det nog bli jättebra till slut!

Hur som helst, spända inför vår Irlandsresa så packade vi de sista grejerna i bilen och sa hejdå till Daniels familj och hundarna. Det kändes lite sorgligt att lämna dem eftersom hundarna inte förstod vart vi skulle, när vi skulle komma tillbaka eller om vi ens nånsin skulle komma hem. </3
Det kändes i alla fall bra att de fick bo kvar hemma där de trivs och känner sig trygga, och med människor de redan känner.

Vi bilade ned till Stockholm, lämnade bilen i Daniels föräldrars garage och sov över i deras lägenhet. Flyget gick ganska tidigt på söndag morgon så det var smidigast att vara på plats i Stockholm dagen innan. Lite roligt är det att jag verkligen inte känner att jag saknar något med Stockholm. Det är proppfullt med människor överallt, det är varmt och trångt och människor är så stressade. Nej jag trivs verkligen bäst i mina norrländska skogar. <3

På flygplatsen gick allt väldigt smidigt då Daniel bokat SAS Plus, så då fick man gå i egna köer som var mycket kortare och man slapp vänta hela tiden. Det var verkligen värt att betala lite extra för, man fick platser med extra benutrymme, de bjöd på te, kaffe och juice, samt mat. Dock var det inte veganskt så vi tog bara varsin brödbit. Men vi hade inte räknat med något alls så för oss blev det bara en extra bonus. Man fick också varma handdukar och vi fattade inte alls vad tusan man skulle med dem till haha. Vi satt och smygkikade lite på alla andra och folk verkade använda dem för att tvätta sig i ansiktet eller händerna. Vad är egentligen tanken med dessa varma handdukar??

Flyget gick snabbt och helt plötsligt landade vi i Dublin! Flygplatsen var lättmanövrerad och vi hittade vårt bagage väldigt snabbt. Sedan skulle vi ta oss till transfer bussarna som gick till Europcar där vi skulle hämta vår hyrbil. Vi frågade om vägen och hittade till slut rätt, men väl där fick vi vänta ganska länge på rätt buss. Det var nämligen egna bussar för varje biluthyrningsföretag (tex. Hertz, Europcar osv) och alla andra bussar kom hela tiden och hämtade folk, men inte vår… Efter cirka 20-30 minuters väntan så kom äntligen vår buss och vi kunde ta oss vidare.

Det var en liten buss och väldigt trångt så jag fick sitta i Daniels knä för att få plats, men vi kom med i alla fall. Busschauffören var en jättesöt äldre, irländsk gubbe som pratade med så stark irländsk accent att det var nästan omöjligt att förstå honom. Han liknade busschauffören i Harry Potter och fången från Azkaban, ni vet han som kör nattbussen. Så knäppt haha!

Vid Europcar så blev det en del krångel, först eftersom vi skulle lägga till så att även jag fick köra bilen (det fick man betala en hel del för, alltså om man skulle vara två förare, inte för att just jag skulle få köra!), sedan skulle vi tydligen betala en försäkring som täckte allt möjligt, tex repor och andra skador på bilen. Enligt hemsidan var detta frivilligt, men när vi först tänkte säga nej till detta (eftersom det var rätt dyrt) så visade det sig att då måste man betala en depositionsavgift på 15 000 (!!!) kronor istället, som man då fick tillbaka sedan om det inte var något fel på bilen vid inlämning. Eftersom detta skulle göra att vi knappt hade några pengar kvar att röra oss med, så var vi tvungna att ta den där försäkringen. Lite fult gjort tycker jag, för det var inte alls så tydligt att det var så här det skulle gå till. Men men, vi fick till slut vår hyrbil och kunde äntligen starta vår resa genom Irland!

Mitt inlägg från vår första dag kan ni läsa här.